Sov godt og bliv sundere

Sunde mynteblade og olier

Søvn er vigtigt for vores sundhed. Den anbefalede mængde søvn på otte timer er bekendt for de fleste. Men hvad du måske ikke ved er, at hvis du bare et par nætter kun får seks timer i stedet for otte, så vil det have en negativ effekt på din præstation i hverdagen.

Når du sover, restituerer din krop, så den kan være klar til den næste dag. Du har sikkert prøvet den ubehag og træthed, der kan komme, hvis du ikke har fået nok søvn en dag. Et par nætter med dårlig søvn er meget normalt, og det kan heldigvis hurtigt indhentes igen. Men hvis du sover dårligt i længere perioder, kan det faktisk også påvirke din sundhed på længere sigt.

Immunforsvaret

For søvn har betydning for dit immunforsvar, og det påvirker din krops evne til at bekæmpe blandt andet infektioner. Når du sover, dannes der proteiner, der hjælper med at bekæmpe infektioner, og hvis din krop ikke får tid til at producere disse, vil du opleve at blive hurtigere syg og være i syg i længere tid.

DNA

Hukommelsen

Derudover er søvnen også gavnlig for din hjernes evne til at gemme på informationer. Når du drømmer, er din hjerne i gang med at gemme på de ting, du har oplevet i løbet af dagen. Det sker i REM-søvnen, og hvis ikke du kommer i REM-søvnen, får din hjerne ikke lagret dagens informationer.  Du vil opleve, at du vil have svært vil at huske de ting, du har oplevet. Du vil også have sværere ved at lære nye ting, hvis du i lang tid har sovet dårligt.

Forbygger overvægt

Manglende søvn kan også påvirke dine vågne timer. Det kan for eksempel påvirke din appetit, da søvn mindsker det stresshormon, der styrer vores sult. Hvis du har en stor mængde af dette stresshormon, så kommer du hurtigere til at spise mere, da du føler mere sult. Når du sover om natten, arbejder kroppen også på at mindske den overskydende mængde af fedt og sukker du har indtaget i løbet af dagen.

Søvn er ikke direkte en slankekur, men den rette mængde af søvn kan gøre det langt nemmere at kontrollere dit indtag af mad.

Forudsætningen for god søvn kan være en god seng

Der er helt klare fordele ved at få en god nats søvn – hver dag. For med et kontinuerligt søvnmønster har din krop nemmere ved at arbejde på alle de ting, den skal. Derfor er det en god ide at prioritere en kontinuerlig søvn. Den anden ting, du med fordel også kan prioritere, er, at du har den rette seng at sove i. Gennem et helt liv bruger du utrolig meget tid i sengen, og med den påvirkning søvn har for din livskvalitet, så kan det være en livsgivende investering at vælge den rigtige seng.

Der findes mange forskellige størrelser og typer af senge, og en af de klassiske og populære senge er kontinentalsengen. Den er rummelig og er uden tvivl luksusversionen af en dobbeltseng. I en kontinentalseng er der tre grundlæggende lag: boxmadras, springmadras og en topmadras. De tre lag betyder, at en kontinentalseng ofte er højere end en almindelig dobbeltseng. Det er kun en fordel, da den er mere behaglig at sætte og lægge sig i. Den kommer i en ramme, som du selv kan vælge, alt efter hvad der passer ind i dit soveværelse. Det er en god og nem løsning, som kan være med til at sikre, at du går en god og jævn nattesøvn.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Det er min hjemmeside

Hej alle.

Jeg har besluttet at jeg vil begynde at blogge på hyggeniveau.

Jeg har altid godt kunne lide at skrive om mit liv, og jeg har ført dagbog de sidste 21 år. Det er efterhånden blevet til mange sider.

En gang imellem går jeg dem igennem og ser hvordan mit liv og mig selv har forandret sig.

Det kan også tænkes at jeg måske på et tidspunkt vil offentliggøre nogen af mine historier fra dagbøgerne.